• Tipăriți
  • Preferințe
Nu doar ora ceaiului: britanicii și cafeaua

Cafeaua are de asemenea, o lungă tradiție în Marea Britanie. Prima cafenea deschisă la mijlocul secolului al-17lea, cu toate că serveau și ceai, care inițial a fost o băutură scumpă pe care numai burghezia și-o putea permite. Abia la sfârșitul secolului al 18lea, cu reducerea taxelor, acel ceai a devenit popular și printre clasele mijlocii și muncitoare. În zilele noastre, încă fideli tradiției ritualulului ceaiului, britanicii încă preferă ceaiul în locul cafelei, probabil datorită preferinței Familiei Regale pentru ceai. Dar lucrurile se schimbă repede și în Marea Britanie: un articol publicat pe 28 iunie 2012 în Evening Standard din Londra menționa un studiu conform căruia 45% din britanici considerau cafeaua ca având un statut social mai ridicat decât ceaiul. 70% dintre respondenți au declarat că preferă cafea. În ciuda acestui fapt, consumul de cafea în Marea Britanie încă are un drum lung de parcurs: britanicii consumă, în medie 2.3kg de cafea pe cap de locuitor, care este doar peste o treime din consumul pe cap de locuitor din Germania.

 

Din Nord în Sud: Cultura cafelei din Europa cu multiple fațete

nordicii sunt obișnuiți să bea cantități mari de — destul de dialuată — cafea. Finlandezii, de exemplu, au cel mai mare consum de cafea pe cap de locuitor, preferând amestecuri prăjite ușor. În Europa Centrală (ex., Germania, Austria și Olanda), prăjirea medie este la ordinea zilei, în timp ce o prăjire mai dură este alegerea francezilor, spaniolilor și italienilor, chiar dacă ei beau mai puțină cafea decât în Scandinavia.

Global, cafeaua este o tradiție antică, deși fiecare țară are metoda sa de preparare
Un concentrat de gust: cultura cafelei în Italia

Italia este casa chintesenței cafelei, o țară unde espresso-ul este sacru. Cere o cafea în Italia și vei primi un espresso cu adevărat, care poate fi băut la orice oră din zi, doar pentru a lua o pauză rapidă, de obicei, stând la tejgheaua barului și terminând-ul în cateva secunde. De fapt, espresso-ul adevărat trebuie băut din două sau trei înghițituri. Dacă ai nevoie de un supliment de cofeină, poți comanda un “caffè doppio”, e.x., un espresso dublu. În Italia, cappuccino este de obicei băut la micul dejun, de multe ori cu dulciuri, cum ar fi croissant-ele. Laptele din cappuccino este considerat ca făcând parte dintr-o masă, motiv pentru care este evitat în alte momente ale zilei, deoarece este prea bogat. Italienii preferă espresso după prânz, cină sau seara târziu. În fiecare an, pentru a satisface nevoie lor de cafea, italienii consumă aproximativ 5,6 kg pe cap de locuitor în medie.

 

Cultura cafelei în Germania

Germanii au de asemenea o relație strânsă cu cafeaua, cu toate că “cultura băutului cafelei” nu este atât de pronunțată ca în Italia. Germanii beau cafea în modul în care le place lor cel mai mult, în orice moment al zile: slabă sau tare, cu sau fără lapte sau zahăr, făcută într-un automat sau într-un espressor nou-nouț. În fiecare an, germanii beau în medie 6.7kg de cafea pe cap de locuitor, care înseamnă 160 litri pe an sau aproape 4 cești pe zi. De la lansarea primei cafetiere pentru acasă în 2001, cafeaua porționată a câștigat peste piața germană, de asemenea. Capsule sau recipientele de cafea, care fac o cafea proaspătă excelentă pentru toate gusturile, pot fi acum găsite în multe locuințe germane sau birouri.

Pauza de cafea: un ritual comun în Europa și America
Danezii și al lor "Koffietijd"

În Olanda, cafeaua este la fel de populară precum este în Germania, cu un consum pe cap de locuitor de 6kg pe an. În timpul zilei, olandezii beau multă cafea: dimineața pentru a începe ziua cu un impuls, între 10 și 11 pentru “koffietijd” (pauza de cafea), pentru o explozie de energie pentru mai târziu în zi, sau în timpul socializării cu colegii de la birou. După cină, olandezii adesea beau cafea lungă, stilul american. Câteodată se delectează cu un caffellatte, latte sau un “koffie verkeerd”, care în olandează înseamnă “cafea inversă” și este lapte cu puțină cafea în loc de cafea cu puțin lapte. Koffie verkeerd este servită într-un pahar mic, care seamănă nimic mai mult cu echivalentul francez folosit pentru café au lait.

 

Cafè au lait garnisit cu savoir vivre franceză   

Franța este faimoasă în întreaga lume pentru savoir vivre — arta de a trăi care, împreună cu pasiunea pentru cafea, este o parte importantă a culturii naționale. Cu un consum mediu de 5.6kg, tărâmul dragostei și Turnul Eiffel sunt la jumătatea distanței dintre Vechiul Continent și Lumea Nouă. Cafeaua este în principal băută acasă unde este făcută folosindu-se un automat sau o Presă franceză, inventată în Franța la sfârșitul secolului al 20lea. În ciuda preferinței pentru un consum "mai intim" acasă, cafenelele sunt încă foarte populare în Franța, menținându-și tradiția pe termen lung. Clienții comandă de obicei café au lait, servit cu un corn sau pâine prăjită (pâine prăjită cu câteva linguri de gem). Café au lait francez este făcut din jumătate cafea foarte fierbinte, cafea tare de filtru sau un espresso dublu, și jumătate lapte, de multe ori spumă. Perfecul café au lait este servit într-un vas adânc sau un “bol”, iar laptele și cafeaua sunt turnate în același timp. În timpul zilei, francezii s-ar putea delecta cu “petit noir” (espresso) sau un “café noir” (cafea neagră), sortimente diluate cu apă — motiv pentru care se numește și “café lungo”. După cină, un coniac poate fi servit cu cafea neagră sau alternativ cu Cafè Granit, o cafea dulce dar intensă, cu lichior de cafea.

 

USA: de la rezerve gratuite la amestecuri de cafea fină           

Americanii iubesc cafeaua. Fie într-un restaurant sau o într-o covrigărie, o încuviințare din cap este tot ce ai nevoie pentru a obține o rezervă gratuită de cafea. Cafenelele proliferează în multe orașe din America, ca în niciun alt loc de pe Pământ. Acestea oferă o mare varietate de rețete: cafea cu lapte, cafea rece, cappuccino, cafea cu vanilie și o întreagă serie de alte arome. În ciuda acestui fapt, cifra anuală de consum pe cap de locuitor este foarte scăzută: cu mai puțin de 4kg decât media pentru țările de pe cealaltă parte a Atlanticului. Acest lucru ar putea fi explicat prin faptul ca americanii nu mai sunt mari fani ai micului dejun și înclină să prefere calitatea în schimbul cantității. Un număr tot mai mare de cafenele sunt, de fapt, modalități de atragere a clienților cu amestecuri rafinate. Alte motive ar fi consumul de acasă de cafea și creșterea accelerată a achiziționării de capsule sau recipientelor de cafea în ultimii ani. În America, ca în Italia, a devenit cu siguranță o indulgență esențială de zi cu zi. Indiferent de cum sau unde: peste tot în lume, cafeaua aduce oamenii împreună și încurajează socializarea.